Danmark og den globale sikkerhed

Enhver politisk overvejelse starter i det globale!

 

Danmark har i mere end tusinde år haft sameksistens med nære naboer og lande i fjerne verdensdele. Handel og globalt samkvem har altid gavnet Danmark med nye varer, ideer, nye kulturer og teknologier. Sådan er det også i dag.

Danmark er et lille land og kan ikke styre den globale udvikling. Men Danmark kan præge gennem alliancer og samarbejder – og vigtigst – gennem det gode eksempels politik. Det er her igennem Danmark opnår maksimal indflydelse.

Danmarks militære sikkerhed er i dag knyttet til NATO. Sådan skal det fortsat være.  NATO kan sikre Danmark mod overgreb og militære angreb i kraft af det samarbejde, der eksisterer mellem NATO-medlemmerne.

Danmark bør opfylde sin betalingsforpligtigelse i NATO så hurtigt som muligt og anvende 2% af BNP til forsvar. Det er det digitale forsvar og den digitale suverænitet, som bør styrkes.

I NATO bør de europæiske lande styrke et fælles forsvar af Europa for at hindre, at et stadig mere aggressivt Rusland fortsætter med at overfalde suveræne europæiske stater.

Danmark bør arbejde for en styrkelse af det europæiske forsvar i Europa i en tid, hvor det er uklart, om USA vil anvende sit militær til beskyttelse af Europa. I EU bør der oprettes et europæisk forsvar, der kan hindre, at aggressive lande overskrider den nationale suverænitet.

Det arktiske område spiller en stadig voksende rolle for Danmark og de omkringliggende lande. Danmark bør fortsætte med den strategi og alliancepolitik, der føres i forhold til Arktis.

Sikkerhed skabes ikke kun gennem militært forsvarssamarbejde.  Sikkerhed er også stabile og velfungerende internationale samarbejder, handelsaftaler og samkvem. Det sker i dag gennem Den Europæiske Union, EU

Det europæiske samarbejde i EU er ikke perfekt. Neoliberalismen er styrende for den europæiske politik, bureaukratiet er enormt, arbejdsløsheden i EU-landene er høj og der findes en himmelråbende manglende handlekraft blandt de europæiske statsledere til at løse alvorlige problemer fælles for EU-landene, fx flygtningekrisen.

Men omvendt findes der ikke et alternativ til EU. EU er summen af de enkelte nationale parlamenter. EU er ikke en institution løsrevet fra de enkelte medlemslande og der findes derfor ikke alternativer til EU. EU udtrykker i dag – på godt og ondt – de enkelte landes interesser.

Samarbejdet i EU er til Danmarks fordel. En udmeldelse af EU ville være ødelæggende for den danske økonomi, velfærden og befolkningens leveforhold.

Danmark bør arbejde for at EU i stigende grad tager borgernes interesser og udvikler sig mere demokratisk og mindre bureaukratisk. Danmark skal fortsat indgå i det europæiske samarbejde og bidrage med udvikling af EU-samarbejdet både i EU og EU’s forhold til øvrige lande.

Danmark skal fortsat stå uden for EUs fælles valutasamarbejde. Valutasamarbejdet kræver en fælles finans- og pengepolitik, som vil betyde en endnu højere grad af begrænsninger i den nationale selvbestemmelse.

Danmark skal modsat arbejde for at EU-samarbejdet overlader flere forhold til den national selvbestemmelse.

Danmark bør også præge EU, således kontinentet syd for Europa; Afrika bliver en særlig handels- og samarbejdspartner med en positiv særrolle. En særlig satsning på Afrika skal øge samhandlen med EU og sikre, at kontinentet får øget velstand og udvikling.

Danmark bør øge sine mellemfolkelige, handelsmæssige, uddannelsesmæssige og kulturelle relationer til Kina, således Danmark og Kina kan opbygge traditioner som nære samarbejdspartnere.

Global sikkerhed handler om militær beskyttelse, handel, samarbejde og mellemfolkeligt samkvem. Danmark har hidtil på betryggende vis sikret sig samarbejdsrelationer gennem NATO og EU. Den udvikling skal fortsættes.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *